Öğrencilerimizin oluşturduğu kitabımızın Drama atolyesini öğretmenlerimiz yazdı EMEGİ GEÇEN TÜM ORTAKLARIMIZA TESEKKÜRLER
Kitaplar Drama İle Hayat Buluyor
Sekizinci Atölye (Öğrencilerimizin
yazmış olduğu Ben Çocuğum Haklarımla Varım kitabımızın Drama Atölyesini
Öğretmenlerimizle Oluşturduk)
Tarih: Ocak 2021
Ders: Drama
Konu: Çocuk Hakları
Süre: 30 dk
Sınıf: … Yaş, … Öğrenci (…Kız,
…Erkek)
Mekân: Eba Canlı Dersler
Yöntem ve Teknikler:
Kazanımlar:
Sosyal Duygusal Alan:
K6. Kendisinin ve
başkalarının haklarını korur.
-Haklarını söyler
-Başkalarının hakları olduğunu söyler
-Haksızlığa uğradığında tepki verir.
-Başkalarına haksızlık yapıldığında tepki verir.
A. Hazırlık-Isınma Çalışmaları
1. Etkinlik
Öğretmen canlı ders öncesinde çocuklardan belirlenen nesneyi
hazırlamalarını ister. (Portakal) Etkinlikten önce nesne hakkında sohbet edilir
(hangi malzemeden yapıldığı, rengi, dokusu, şekli...vb.). Ardından öğretmen, “Şimdi
herkes portakalını önüne koysun, oyunu ben başlatacağım. Ekranımdan bakıyorum,
bulunduğum ekranın sağında, solunda, altında ya da üstünde bulunan bir
arkadaşınıza elimdeki portakalı uzatacağım. Bu portakalla oynamaya7 incelemeye
tüm çocukların hakkı olduğunu düşünüyorum. O arkadaşınız oynadıktan/
inceledikten sonra kendi ekranının sağı, solu, altı ya da üstünde bulunan bir
arkadaşını seçsin ve ismini söyleyerek portakalı ona uzatsın.” der. Tüm
çocuklar portakalla oynayana/ nesneyi inceleyene kadar oyun devam eder.
2. Etkinlik
Öğretmen “Şimdi sizinle yeni bir oyun oynayacağız.” Der. Oyun için çocuklar
önce 2 gruba ayrılır. Çocukların içinde oldukları grupları karıştırmamaları
için çocuklar bir ve iki diyerek sıralı sayılır ve çocuklar birinci ve ikinci
grup olarak ayrılır. Birinci grupta olan çocuklardan derse katıldıkları odadan 1
tane portakal getirmeleri, ikinci gruptan ise bulundukları odaya en uzak odaya
gidip 3 tane oyuncak getirmeleri istenir. Nesneleri önce getiren grubun
kazanacağı söylenir. Oyun sonunda çocukların verdikleri tepkiler gözlemlenir.
Önce 1. gruptaki çocukların neden daha hızlı olduğu ve nesneleri önce
getirdikleri sonra 2. gruptaki çocukların neden sona kaldıkları hakkında
konuşulur. İki grubun oyun içinde eşit şartlara sahip olup olmadıkları
konuşulur, 2. gruptaki çocuklara bir haksızlık yapılıp yapılmadığına vurgu
yapılır. 2. gruptaki arkadaşlarının neler hissettiklerini anlamaları için 1.
grup ile 2. grubun görevleri değiştirilerek oyun tekrarlanır ve üzerinde sohbet
edilir.
3. Etkinlik
Öğretmen yeni bir oyun oynayacaklarını söyler ama bu oyunda oğlanların
oynamayacağını belirtir. Oyunu kısaca anlatır. Gece dediğim zaman yüzünüzü
kapatacaksınız, gündüz dediğim zaman açacaksınız. Şaşırtmak için bazen
hızlanacağım, der. Oyun sadece kız çocuklarının katılımıyla tekrarlanarak
oynanır. (Oğlan çocuklarının itiraz etmeleri sağlanır.)
B. Canlandırma
1. Etkinlik
Öğretmen çocuklara, “Biraz önce sizinle gece
gündüz oyunu oynadık; ama biraz farklıydı. Oyunu nasıl oynamalıydık?” sorusunu
yöneltir. Çocuklardan gelen cevaplara göre sohbet edilir. (Kızların oğlanların oynamadığını bunun onlar için haksızlık olduğunu ifade
etmeleri için yönlendirici sorular sorar çocukların duygularını anlamaya
yönelik sohbet edilir.) Oyun size neler hissettirdi, sadece yüz
ifadenizle bunu canlandırır mısınız der. Çocukların duyguları üzerine sohbet
edildikten sonra oğlanlara “Kızlar neler yapamaz sizce?” Sorusu sorulur,
ardından sorunun tam zıttı kız çocuklarına sorulur. Cevaplar üzerine Şubadap
Çocuktan Fasa Fiso şarkısı çalınır. “Sizlere açağım şarkı da kız ve erkek
çocukların neler yapıp yapamayacağına dair sözler var. Şarkıyı ilk sefer
beraber dinleyelim. İkinci sefer açtığımda dans edip sözlerini canlandıralım”
der.
(https://www.youtube.com/watch?v=sAnAWTLdpV8&t=36s)
Etkinlik 2
Öğretmen, “Çocuklar biliyorsunuz sizinle daha önce çocuk hakları üzerine
konuşmuştuk. Sizinle konuşmalarımız ve yaptığınız resimlerle her beraber
oluşturduğumuz bir öykü kitabı tasarladık. Şimdi siz o kitabı okuyacağım.” Der
ve ekrana yansıtarak kitap okunur. Öğretmen kitaptaki cümleleri öğrencilerine
dağıtır ve öğrencilerden konuşmadan her çocuğa vermiş olduğu cümleyi donuk imge
ile canlandırırlar.
C-Değerlendirme
Etkinlik 1
“Çocuklar artık çocuk hakları konusunda pek çok bilgiye sahibiz. İlk
etkinliğimizde sizden istediğim portakalları yeniden çıkaralım. Portakalları
birbirimize atıyormuş gibi yapalım ve attığımız arkadaşımızın ismini söyleyin.
İsmi söylenen çocuk bir tane çocuk hakkı söylesin ve başka bir çocuğa portakalını
atıyormuş gibi yapsın ve arkadaşının adını söylesin.” der. Öğretmen portakalı
karşısındaki çocuğa atarmış gibi yapar ve süreci başlatır. Tüm çocuklara söz
hakkı verilene kadar devam eder.
Etkinlik 2
Öğretmen öğrencilerine az önce söylediğiniz haklarınızın resimlerini çizer
misiniz der yapılan resimler ekrandan gösterilir öğrenciler tarafından yapılan
resimler üzerine sohbetler edilir.
Yorumlar
Yorum Gönder